Înapoi la știri

Virusul ascuns descoperit în bacteriile intestinale este legat de cancerul colorectal

01 Mar 2026
7 minute min
Maria Simionescu

O echipă de cercetători a făcut un pas semnificativ în înțelegerea modului în care bacteriile intestinale, și anume un virus recent descoperit, contribuie la cancerul colorectal, una dintre cele mai comune forme de cancer în lume. Cercetătorii, din instituții din Danemarca și Australia, au vrut să examineze mai îndeaproape o asociere identificată anterior între cancerul colorectal și o bacterie numită Bacteroides fragilis, conform sciencealert.com.

Această bacterie apare frecvent și la persoanele sănătoase, astfel că echipa a dorit să vadă dacă există o diferență crucială în bacterie la indivizii care dezvoltă cancer – iar asta este exact ce au descoperit. "A fost un paradox că găsim constant aceeași bacterie în legătură cu cancerul colorectal, în timp ce, în același timp, este o parte complet normală a intestinului la persoanele sănătoase", spune microbiologul Flemming Damgaard, de la Spitalul Universitar Odense din Danemarca. "Am descoperit un virus care nu a fost descris anterior și care pare a fi strâns legat de bacteriile pe care le găsim la pacienții cu cancer colorectal."

Publicitate

👉 Analiza genetică relevă prezența bacteriofagului asociat cu cancerul

Folosind secvențierea genetică, cercetătorii au analizat bacteriile intestinale ale pacienților cu cancer într-un studiu mare de populație din Danemarca. Au descoperit că, la acești pacienți, B. fragilis apare frecvent asociat cu un bacteriofag. Bacteriofagii sunt viruși care trăiesc în interiorul bacteriilor, preluând controlul asupra acestor celule pentru a se duplica și a se răspândi. Deși semnalul inițial a fost descoperit într-un grup relativ mic de persoane, constatările au fost ulterior verificate într-o cohortă mai mare de 877 de oameni, cu și fără cancer colorectal – și sugerează o legătură care indică faptul că virușii ascunși în B. fragilis ar putea crește riscul de cancer. Datele arată că persoanele cu cancer colorectal aveau de două ori mai multe șanse să aibă niveluri detectabile ale bacteriofagului în bacteriile lor intestinale.

Mai mult, acesta nu este un virus care se potrivește descrierii vreunui alt virus cunoscut până în prezent. Cu toate acestea, cercetătorii nu pot dovedi încă o cauză și efect direct. Aceasta este o asociere notabilă care va fi utilă pentru studierea cancerului colorectal și a posibilelor ținte de tratament, dar este posibil să existe mult mai multe în joc. "Nu este doar bacteria în sine care pare interesantă", spune Damgaard. "Este bacteria în interacțiune cu virusul pe care îl poartă." "Nu știm încă dacă virusul este o cauză contribuientă sau dacă este pur și simplu un semn că altceva în intestin s-a schimbat."

👉 Impactul bacteriofagilor asupra riscului de cancer și direcțiile viitoare de cercetare

Aproximativ 80% din riscul de cancer colorectal a fost atribuit factorilor de mediu, inclusiv compoziției bacteriilor intestinale. Aceasta înseamnă că o mai bună înțelegere a acestor factori și a modului în care se influențează reciproc ar putea avea un impact asupra milioanelor de cazuri de cancer. Studiul amestecului de bacterii în intestin nu este o sarcină ușoară, însă. Aceste microbiomuri incredibil de complexe sunt atât indicatori ai a ceea ce se întâmplă în organism, cât și influențatori care pot afecta totul, de la calitatea somnului la pierderea în greutate. Acum există un strat suplimentar pe care studiile viitoare îl pot examina: nu doar bacterii, ci și virușii care trăiesc în interiorul acestora.

O întrebare pe care cercetătorii sunt dornici să o examineze în continuare este exact modul în care B. fragilis ar putea fi afectat de bacteriofagii săi. Această cercetare se află încă într-o etapă foarte timpurie, experimentală, dar orice ajută experții să înțeleagă cum începe cancerul poate ajuta și la dezvoltarea unor tratamente țintite – deși acest lucru poate dura ani. Echipa din spatele acestui studiu sugerează că descoperirile lor ar putea fi folosite și pentru screeningul cancerului colorectal. Cu cercetări suplimentare, ar putea fi dezvoltate scanări ale probelor de scaun pentru a căuta acest virus B. fragilis, de exemplu. "Numărul și diversitatea bacteriilor din intestin sunt uriașe", spune Damgaard. "Anterior, a fost ca și cum am căuta un ac într-un cumpărat de fân. În schimb, am investigat dacă ceva din interiorul bacteriilor – anume virușii – ar putea ajuta la explicarea diferenței." "Pe termen scurt, putem investiga dacă virusul poate fi folosit pentru a identifica indivizii cu risc crescut." Această cercetare a fost publicată în Communications Medicine.

Alte postari din Sanatate
Sanatate

Nutriționiștii spun că acesta este fructul numărul 1 pentru stabilizarea nivelului de zahăr din sânge

Dacă ai prediabet, diabet sau îți monitorizezi nivelul de zahăr din sânge, majoritatea alimentelor se încadrează într-una dintre cele două categorii: alimente care îți vor crește nivelul de zahăr din sânge și alimente care nu o vor face (sau nu o vor crește suficient încât să necesite acțiuni pentru a-l reduce). Totuși, fructele se află undeva la mijloc, fără a se încadra clar în niciuna dintre cele două categorii.

Sanatate

Oamenii de știință spun că „creierul bunicii” este real — Iată ce înseamnă

Conform goodhousekeeping.com, cercetările neurologice sugerează că un fenomen numit „creierul bunicii” are loc atunci când bunicile interacționează cu nepoții lor. Această activitate cerebrală unică ar putea explica devotamentul și bucuria intensă pe care o simt bunicile atunci când își văd nepoții.

Sanatate

Robert F. Kennedy Jr. dă vina pe imigranți pentru epidemia de rujeolă din SUA

Conform huffpost.com, secretarul pentru Sănătate și Servicii Umane, Robert F. Kennedy Jr., a acuzat imigranții că sunt responsabili pentru focarele multiple de boli infecțioase din țară, evitând să își asume responsabilitatea ca voce a politicii de sănătate din SUA, care este împotriva vaccinurilor ce previn astfel de epidemii.

Sanatate

Studiu absurd sugerează că consumul de fructe și legume duce la cancer

Un studiu absurd sugerează că consumul de fructe și legume poate duce la cancer, ceea ce a stârnit critici din partea experților care subliniază numeroasele defecte ale acestuia, inclusiv dimensiunea redusă și lipsa unui grup de control. Studiul sună alarmant într-un context cunoscut pentru promovarea unor diete nesănătoase, conform arstechnica.com.

Acasa Recente Radio Județe